A “sínen húzás” hatása új dimenzióba helyezi a filmed

Slider – avagy kamerasín. Gimbal – avagy motorikus kézi stabilizátor. Glidecam – avagy kisúlyozott mobil kameraállvány. Mindegyik imént felsorolt eszköz azt a célt szolgálja, hogy a kamera térben mozgatása során jelentkező rázkódásokat csillapítsa. Ezzel a rezgések minimálisra csökkennek, a felvett kép pedig már nyersanyagként is egyfajta kiegyensúlyozottságot fog képviselni. Szó szerint, kiegyen-súly-ozottság. A remegő kép lehet jó, ha az alkotó stresszt szeretne bemutatni, vagy némileg izgága, nyughatatlan képi világot. De többnyire azt szeretnénk, hogy a kameramozgásunk a lehető leginkább kontrollált legyen, márpedig a stabilizátorok éppen ez irányba viszik a produkciót, és csökkentik a randomitást a nyersanyag rögzítés során. Egyúttal behozzák azt az úgynevezett “parallax” képi hatást, ahol a térben mozgatással az egymástól különféle távolságra eső dimenziók, rétegek arányosan távolodnak vagy közelednek, így ezek együttes térbeli mélységeit szemünk sokkal részletesebben fogja érzékelni. Nem kicsit fontos érv, hogy nem csak sokkal profibbnak tűnik a stáb az ilyen eszközökkel, hanem tényleg profibb is lesz. A végeredmény hálás lesz.

 

Amióta ezeket az eszközöket elkezdtük alkalmazni, döbbenetes előrelépést érzékeltünk az anyagainkban. Teljesen őszintén, amíg az ember meg nem látja a vágóasztalon az első alkalommal felvett, stabilizált anyagot, addig nem érzi át. Egyfajta gyermeki örömöt érezhet a filmes, amikor először meglátja a “sínen húzott” mozgóképet, melyet ő maga vett fel! És erre épp csak rá kell lehelni egy kis digitális utómunka stabilizációt, és meg is van a hatás. Garantált a hatás, ha a snittjeinket tartalommal töltjük meg! Az ügyfél is imádni fogja, ebben teljesen biztosak vagyunk.

Mi egy egyenes és görbe vonalú sín és egy gimbal mellett döntöttünk. A sínt erősebb statívra kell tenni, térben mozgatható. Az egyenes vagy görbe sín között flip-eléssel tudunk választani, a görbített felületen a kép csúsztatás közben fordul, a perspektíva kifejezetten szépen változik, hogy ha aszférikus nagylátószögű  lencsével dolgozunk. Nagyon kontrollált mozgásokat lehet vele megtenni, noha ezek útja korlátos, így jóval több tervezést és tesztelést igényel. A Zhiyun gimbal viszont egy csoda. Nincs mit ecsetelni rajta, teljes szabadságot ad a 3 dimenzióban. Azon döbbentünk le, hogy mennyire megbízható szerkentyű. Tényleg nehéz lenne ecsetelni, már-már szponzorált tartalomnak tűnne, így aki akarja, értse: 10/10.

 

Íme az a két eszköz, amire a választásunk esett:

Egyenes és görbített kamerasín (2 az 1-ben):

Zhiyun Crane V2 gimbal: